تدریس فیزیک کنکور از ریز تا درشت با ما [خیالت راحت]

تدریس خصوصی کنکور_کنکور_ریاضی و فیزیک

تدریس فیزیک کنکور از ریز تا درشت با ما [خیالت راحت]

تدریس خصوصی کنکور_کنکور_ریاضی و فیزیک

تدریس فیزیک کنکور از ریز تا درشت با ما [خیالت راحت]

در مورد بحث کنکور خیلی از دانش آموزان با نکات کلیدی و نحوه برخورد با تست ها آشنا نیستن ما اینجاییم تا به شما در این امر کمک کنیم تا به بهترین نحو از پس کنکور بر بیاین
ارادتمند شما
خداکرمی
09389750788
09354270562

هنوز فرصت باقی است


هنوز فرصت باقی است

فیزیک کنکور


بعضی از کنکوری‌ها که نتوانسته‌اند از فرصت‌های گذشته‌ی خود به خوبی استفاده کنند، فکر می‌کنند بیش‌تر وقت آن‌ها به هدر رفته است و وقت باقی مانده تا کنکور برای قبول شدن آن‌ها کافی نیست. حتی به جای کنکور امسال به کنکور سال بعد فکر می‌کنند.      

   فیزیک کنکور

   اگر فرض کنیم همه‌ی کنکوری‌ها از تابستان شروع به درس خواندن کرده باشند (که این طور نیست) تا به حال از فرصت آن‌ها حدود 28هفته(با کسر زمان امتحانات نیم سال اول) طی شده و تنها حدود4ماه یا به عبارت دقیق تر 15 هفته (با کسر زمان امتحانات نیم سال دوم) وقت باقی مانده است. یعنی از لحاظ تقویمی،65درصد از فرصت‌ها طی شده و تنها 35درصد از وقت تا کنکور باقی مانده است. در وهله‌ی اول، به نظر می‌رسد که بیش‌تر فرصت‌ها از دست رفته‌اند و اوضاع ناامید کننده است ولی اجازه دهید به دلایلی با این ارزیابی ناامیدانه مخالفت کنیم:اولاً: با تعطیل شدن مدارس و تمام شدن بسیاری از کلاس‌های کنکور، وقت شما آزادتر می‌شود. می‌توانید به جای 5تا6 ساعت در روز به راحتی 10تا12 ساعت درس بخوانید. در نتیجه همین 35 درصد وقت باقی مانده‌ی کنکور، نزدیک به 5/1تا2 برابر افزایش خواهد یافت.ثانیاً: برای بسیاری، نیمه‌ی اول سال تحصیلی، نیمه‌ی شکل گیری و نیمه‌ای کند و غیرفعال است، درس خواندن شتابی ندارد و شاید کیفیت دلخواه را نداشته باشد. بالعکس در نیم سال دوم به ویژه پس از عید که مدارس تعطیل می‌شوند، با افزایش ساعات مطالعه و مسلط شدن به نحوه‌ی درس خواندن، انگیزه‌ ها بالا می‌رود و حتی غیرفعال ها هم فعال می‌شوند. این نیمه، نیمه‌ای پرشتاب و تعیین کننده برای کنکوری‌هاست.       

 

   همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که فرصت باقی مانده تا پای کنکور، نسبت به زمان موجود در نیم سال اول تحصیلی، ماهیت و کیفیتی متفاوت نداشته باشد. فراموش نکنید که زمان دارای دو جنبه ی کمی و کیفی است. به همین خاطر است که خیلی ها به آن «دوران طلایی» می‌گویند. هر چند، وقت طلاست ولی در این ایام عیار آن بالاتر می‌رود. حالا بیایید ساعت را به روز و روزهای باقی مانده را به ماه تبدیل کنید و زمان را در کنترل خود درآورید.در پرش سه گام، گام آخر، تعیین کننده است. اکنون که دو گام را پشت سر گذاشته اید، در آستانه‌ی سومین گام و تعیین کننده ترین مرحله قرار دراید. اگر همه با این ارزیابی موافق باشیم، بر مبنای آن می‌توان در این فرصت باقی مانده کارهای بسیاری انجام داد. به فرصت‌های از دست رفته فکر نکنید و با گذشته ی خود زندگی نکنید. کسی که در «گذشته» است،«درگذشته» است.

آیا کنکوری‌هایی که در دقیقه 90 به فکر افتاده‌اند شانسی دارند؟

 

 

 

 

بله قطعاً. برای مثال فوتبال 90دقیقه است که می‌شود تا دقیقه ی 90بازی کرد و گل هم زد. تیمی که به این نکته اعتقاد نداشته باشد، تیمی از پیش بازنده است.جالب است بدانید که در کنکور سراسری گروه ریاضی و فنی تا رتبه ی185000 کشوری، در گروه علوم تجربی تا رتبه ی 150000 کشوری، در گروه علوم انسانی تا رتبه ی 110000 کشوری، داوطلبان از طریق آزمون سراسری جذب دانشگاه ها شده اند. اگر پذیرش در مرحله‌ی تکمیل ظرفیت ها را هم به این‌ها اضافه کنیم، می‌بینیم که شانس داوطلبان (حتی مردودین در گزینش اول) بالاست. قبول شدن در دانشگاه ها بسیار آسان‌تر از تصور ماست. کارنامه های قبول شدگان نهایی کنکور سراسری این آمار را تأیید می‌کند. شاید باور کردنی نباشد ولی همه‌ی این‌ها واقعی است.

 

آیا برای حل عقب‌ماندگی در کنکور راه حل یا فرمولی وجود دارد؟

 

بله اولاً : از برزخ خواندن یا نخواندن خارج شوید. اگر تصمیم به خواندن دارید، زودتر شروع کنید. از همین امروز، حسابگرانه و با برنامه.ثانیاً: فکر نکنید باید از صفر شروع کنید. مطمئناً شما تا کنون کاملاً هم بی‌کار نبوده‌اید. حتماً اندوخته ای دارید، فقط باید آن‌ها را جمع و جور و آماده‌ی بهره برداری کنید.ثالثاً: اگر دروس دست نخورده زیادی دارید این واقعیت را قبول کنید که در فرصت باقی مانده، مطالعه‌ی همه مطالب نه تنها ممکن نیست، بلکه لازم هم نیست. همان طور که گفته شد، برای قبول شدن در دانشگاه نیازی به کسب نمره ی بالا در همه دروس نیست. هم‌چنین مطالعه‌ی همه‌ی مباحث به ویژه مباحثی که در کنکور سراسری ارزش سؤالی کم‌تری دارند، ضروری نیست. به همین دلیل بهتر است مطالب و دروس به صورت انتخابی مطالعه شوند.

 

«مطالعه انتخابی»چیست؟

 

در مواقعی که برای آمادگی و رسیدن به امتحانات مدرسه یا کنکور فرصت کافی ندارید؛ استفاده از تکنیک مطالعه‌ ی انتخابی، روش مؤثر و کاربردی برای جبران کمبود وقت است. برای اجرای این تکنیک به موارد زیر توجه کنید:1-   انتخاب دروس  مهم تر: هیچ یک از دروس عمومی و اختصاصی با ضریب بالا را، حتی اگر فکر می‌کنید که در آن‌ها ضعیف هستید، حذف نکنید. روی دروسی که مهم‌تر هستند، تمرکز کنید. به عنوان مثال اگر به گرافیک علاقه دارید چون این رشته در زیر گروه(1) هنر قرار دارد، روی دو درس درک عمومی هنر(با ضریب4) و خلاقیت تصویری و تجسمی(با ضریب 4) تمرکز کنید و اگر به طراحی صنعتی که در زیر گروه (2) هنر قراردارد،  علاقه مندید، روی دروس عمومی هنر(با ضریب 3)،فیزیک (با ضریب3)، خلاقیت تصویری و تجسمی (با ضریب4) و ترسیم فنی (با ضریب 2) تمرکز کنید.2-   مراقب وسواس خود باشید. از حل تست های بیش از اندازه پرهیز کنید. پس از حل تست های یک درس آن را تصحیح کنید و اگر نمره شما در آن قابل قبول و خوب است، موقتاً حل تست آن را قطع کنید و به سراغ سایر دروس نخوانده و باقی مانده بروید.3-      انتخاب مباحث مهم تر: پس از انتخاب دروس مهم تر، به سراغ انتخاب مباحث بروید. مباحثی را انتخاب کنید که هم اهمیت بیش‌تری در بودجه ی سؤالات کنکور دارند و هم مطمئن اید که در فاصله زمانی باقی مانده بتوانید با مطالعه ی آن‌ها نتیجه بگیرید. مباحث وقت گیر و دشوار را موقتاً کنار بگذارید. به عنوان مثال برای کسب نمره ی 60درصد فیزیک لازم نیست همه‌ی مباحث چهار ساله ی فیزیک را بخوانید، می‌توانید با مطالعه و تسلط بر پنج موضوع فیزیک، نمره ی بالاتر از 60درصد هم به دست آورید.4-      از مباحثی که ساده ترند و می‌توانید سریع تر آن‌ها را جمع و جور کنید آغاز کنید.5-      مرور مباحثی را که قبلاً خوانده اید و احساس می کنید بیش‌تر آن‌ها را به خاطر دارید را به بعد از عید موکول کنید.6-      تنوع کتاب های کمک درسی و تستی را کم‌تر کنید. مؤثرترین و جمع و جورترین منابع را انتخاب و مطالعه کنید.  

 

 

 

لطفا نظرات خود را درج نمایید.

ارادتمند شما 

مهران خداکرمی

09389750788

http://mehrankhodakarami.ir/

  • مهران خداکرمی مدرس فیزیک کنکور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی